Nuff Head

05 Disember 2010

RESOLUSI : Remaja 18 tahun boleh mengundi?

KUALA LUMPUR 4 Dis. - Kerajaan diminta supaya mengkaji menurunkan untuk umur pengundi mulai umur 21 tahun kepada 18 tahun memandangkan mereka yang berumur 18 tahun kini sudah mampu membuat keputusan yang matang.

 
 remaja sekarang  (gambar hiasan)

Ini adalah antara 12 resolusi yang merangkumi aspek pentadbiran negara, pendidikan, politik dan ekonomi yang diluluskan oleh Persidangan Perwakilan Nasional Pemuda Gerakan, di sini hari ini.

Pemuda Gerakan juga mencadangkan supaya pendaftaran secara automatik dilakukan ke atas warganegara yang mencapai usia untuk mengundi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Mengenai soal pendidikan, pergerakan itu mencadangkan supaya Kementerian Pelajaran menubuhkan Majlis Perundingan yang bertanggungjawab untuk memantau, merancang dan memberi cadangan kepada kementerian itu mengenai pengurusan dan penambahbaikan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) Cina dan Tamil yang didakwa sering dipinggirkan.

Selain itu Pemuda Gerakan mencadangkan agar Kementerian Pengajian Tinggi meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) bagi membolehkan mahasiswa bergiat dalam politik memandangkan mereka mempunyai kematangan untuk membahagikan masa antara belajar dan bergiat dalam politik. - Bernama

 tengok tu.. lebih dari mengundi dia boleh buat...haha

1 ulasan:

  1. Salam 1malaysia......SETUJU!!!! "....menurunkan untuk umur pengundi mulai umur 21 tahun kepada 18 tahun memandangkan mereka yang berumur 18 tahun kini sudah mampu membuat keputusan yang matang".... dan MEROKOK sambil beruniform sekolah?
    Itulah menanda KEMATANGAN mereka?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...