Nuff Head

21 Disember 2010

PROGRAM 100HARI ATAU 100 TAHUN???

Program 100 Hari jika menang PRU Ke-13

AHLI PKR Bayan Baru membuat demonstrasi membawa sepanduk ‘Anwar sayang  Azmin,  undur’ di luar pekarangan Dewan Millenium Kepala Batas  ketika berlangsungnya Konvensyen Pakatan Rakyat Kebangsaan,  semalam.
AHLI PKR Bayan Baru membuat demonstrasi membawa sepanduk ‘Anwar sayang Azmin, undur’ di luar pekarangan Dewan Millenium Kepala Batas ketika berlangsungnya Konvensyen Pakatan Rakyat Kebangsaan, semalam.
Pakatan pembangkang janji laksana sembilan reformasi


Pertama sekali , boleh menang ke? ?

"janji 100" hari ni...3 bulan tu ..bolehkah?

Ini menampakkan lagi nafsu mereka telah mengatasi akal sanggup berjanji diluar kemampuan semata-mata kepentingan diri mereka.
Nampaknya janji ini dibuat ikut sedap mulut jee.

Ada pengalamankah memerintah kerajaan pusat? sapa nak jadi PM ya?16 September camna?


Orang-orang beginikah yang kita harap memimpin kita? ????
Mari kita tengok apa yang mereka janjikan.

KEPALA BATAS: Konvensyen Pakatan Rakyat semalam mengemukakan Program 100 Hari yang akan dilaksanakan jika gabungan itu berja-ya mengambilalih tampuk pemerintahan negara pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.
Program itu yang mempunyai sembilan perkara adalah janji pakatan untuk melaksanakan reformasi menyeluruh aspek pengurusan negara, ekonomi dan pendidikan berdasarkan kepada prinsip digariskan dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat.
“Sebagai permulaan kepada reformasi itu, dalam 100 hari kami mendapat mandat rakyat, kami akan melaksanakan program itu," kata pakatan itu dalam buku kecil bertajuk 'Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia! yang diedarkan sempena konvensyen di Dewan Milenium di sini, semalam.

Antara Program 100 Hari Pakatan Rakyat itu ialah:

  • Mereformasikan institusi penting negara seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Pejabat Peguam Negara, Polis Diraja Malaysia untuk mengembalikan kewibawaan kepada sistem pentadbiran kerajaan;

  • Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA);
  • Mengarahkan Khazanah Nasional Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuh raya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol;

  • Merombak struktur subsidi negara bagi mengurangkan subsidi kepada pihak swasta dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat;

  • Mengiktiraf peranan dan jasa kakitangan awam dengan mengkaji semula struktur gaji bermula dengan menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan setiap guru sebagai penghargaan kepada mereka;

  • Menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan;

  • Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada semua rakyat di kawasan bandar dan separa bandar;

  • Membatalkan Felda Plantations bagi membuka ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga FELDA;

  • Menaikkan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan kepada 20 peratus;

  • Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di Sabah.

    Mengulas Program 100 Hari, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, berkata ia adalah komitmen pakatan pembangkang terhadap perkara yang bakal dilakukan selepas mengambilalih kerajaan.

    “Ini adalah jaminan yang akan dilakukan oleh pakatan dalam masa 100 hari jika menang pada PRU Ke-13," katanya.
  • Sumber dari Berita harian
  • 4 ulasan:

    1. SALAM BRO, JANJI DALAM MANIFESTO PRU12 PUN TAK TERTUNAI NAK CREATE JANJI TONG TAIK BARU UNTUK KELABUI MATA RAKYAT...DIA INGAT RAKYAT BODOH MACAM PUAK2 DIA KE????

      BalasPadam
    2. Janji itu memang boleh dilaksanakan , Dan agar reasonable.
      Saya in gin melihat ulasan kenape janji atau manifesto itu tak logic?
      Kalau setakat membuat ulasan spt itu take memadai,at least secara ilmiah Dan berfakta.

      BalasPadam
    3. tanpa nama ,fakta kepala bapak nenek kau ,ilmiah taik palat kau boleh tertunai kau baca betul-betul apa dijanji diatas betul2. ini memang janji yang tidak dapat ditunai dalam masa 100 hari ...kenapa pakatan celaka ni janji benda yang bukan2 adakah mereka begitu yakin mereka tidak akan menang?

      BalasPadam
    4. jawapan rasional nya adalah jika sekali pun pakatan menang hehehhahhahahhhaaaahhhahhhahhhhahahhhhhaaaaaaaahhuuhhhhuhhhhuuuhhhhhhhhuuuuuuuuuuuuu.
      mampu kah PK yang hopokrip menukar mind set atau budaya ketua-ketua jabatan yang pro-kerajaan dalam melaksana mimpi mereka dalam masa 3 bulan melainkan dalam janji mereka letakkan yang kesebelas semua ketua jabatan pro kerajaan dipecat dan diganti oleh pengkianat bangsa .

      BalasPadam

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...