Nuff Head

04 Disember 2010

Baru Bian janjikan ‘menu baru’ untuk rakyat Sarawak


Dengan menanam sentiment Dayakisme, Baru Bian telah menjanjikan ‘jutawan segera’ untuk komuniti dayak sekiranya PKR memerintah Sarawak. Kerana berkeyakinan aroma dayakisme sangat mustajab sebagai propaganda politik di Sarawak, sepertimana yang pernah terjadi pada tahun 1987. 

Inilah yang sedang dilakukan Baru Bian dan rakan-rakan dalam PKR Sarawak demi meraih sokongan. Malahan dalam siaran Radio Free Sarawak, sentimen dayakisme turut dimainkan untuk memenuhi citarasa bersama. ditambah dengan sentimen kebencian yang diungkap berulang-ulang. 

Sambil mengkritik dan menuduh PBB, UMNO atau BN sebagai rasis secara membuta tuli, Baru Bian tidak dapat lari dari budaya rasis yang menjadi rencah utama dalam sentimen dayakisme.

Persoalan penting, bila komuniti dayak sudah jadi 'jutawan segera'. Apakah yang tertinggal untuk masyarakat bukan dayak atau kaum cina? Selain cuma slogan ‘keadilan untuk semua’ dan lain-lainnya? 

Apakah kaum lain akan bersarapan dengan slogan ‘keadilan untuk semua’, Makan tengahari dengan slogan ‘kebebasan bersuara’, Makan malam dengan slogan ‘kita anak bangsa Malaysia’ dan tidur nyeyak dengan mimpi ‘Baru Bian for CM’..? 

Bukan salah Baru Bian kerana menjanjikan ‘jutawan segera’ untuk kaum dayak, dan sekadar 'menu slogan' untuk kaum lain. Tapi memang itulah hukum dayakisme, yang dikatakan luar biasa. tapi untuk mereka saja.

Rakyat memang perlukan janji , apatah lagi yang bombastik seperti ini?

Fikirkan sendiri...

5 ulasan:

  1. Hai semua... saya tertarik dengan laporan 'jutawan kogo cerita karut' yang disiarkan melalui Utusan Sarawak minggu lalu. Yang pasti akhbar ini amat menarik dan jauh lebih profesional dari Utusan Borneo. Kononnya ada jutawan segera selepas menjual cicak kogo kepada peraih namun, tidak ada seorang pun jutawan terbabit tampil ke depan untuk berkongsi kejayaan. Saya percaya semua kita ingin merasai kekayaan tetapi, cerita-cerita sebegini membayangkan kesenangan boleh dikecapi sekelip mata. Oleh kerana itu, kaji dulu... adakah ia benar atau sebaliknya. Thank Utusan Sarawak kerana menyedarkan saya dan seluruh warga Saratok!!

    BalasPadam
  2. Dah jadi darah daging 'hantu politik' - berjanji bulan dan bintang dan memainkan sentimen perkauman yang sempit. Hari ini bising tuding jari pada orang lain tapi esok lusa bila dah memerintah, senyap-senyap buat lebih teruk dari orang lain. Tengok ajelah di Selangor, Penang, Kedah dan Kelantan.kalau dah 'hantu', hantu juga...

    BalasPadam
  3. kita patut bangga dan bersyukur jadi rakyat malaysia.jika dibandingkan pembangunan kita dengan negara jiran kita jauh gilak....bandingkan potianak dengan kuchig....

    BalasPadam
  4. biarlah mereka menjanjikan langit ...

    BalasPadam
  5. Salam bro..... BIAN BARU nak jadi KETUA MENTERI SARAWAK...... kurrrrrrrr semengat!

    Nya tok sik diterima orang ULU, orangnya empun! Jangan lagi orang Malaya nok diangkat-angkat nya. Mun nya diterima orang malaya, menangnya dalam bertanding PKR baru-baru tok! Tok endak, KALAH teruk kawan! Mungkin kena pakey ANWAR AL JUBURI LIWATI BIN IBRAHIM aje.... maklumlah muka semacam jambu aje....

    Munlah ....moonlah (jauh bulan dari bumi!!!) PKR menang dan bentuk kerajaan di Sarawak, orang yang paling layak dan sesuai jadi KETUA MENTERI ialah WAN ZAINAL SANUSI, yang akan bertanding di Sadong Jaya, kawasan yang ditinggalkan oleh abangnya, YB Datuk Wan Wahab Sanusi..... kali tok ,katanya, mudah nak menang, sebab lawannya kelak kacang....kacang...kacang!!!!!

    Kalolah Wan Zainal Sanusi tok jadi Ketua Menteri kelak, senang rakyat nak jumpanya. pegi aje ke kedai kopi PJ CORNER, Satok, nya ada 24 jam situk!

    Toklah Ketua Menteri yang kitak mauk... sik ada protokol macam Taib! Nok mintak tanah, selain tanah kubur di Semariang, minta aje, buka map, tunjuk, pasti dapat!

    Nak mintak lesen, nak buka perniagaan kecil-kecilan di kakilima pasar satok, pasti approve!

    Ada juak sidak madah, mun Wan Zainal Sanusi jadi KM Sarawak, Sdra Baharudin Mokhsen akan dilantik jadi Pol Sex kepada Ketua Menteri. Datuk Hafsah Harun, mun sik menang lawan Sharifah Hasidah dalam pilihanraya tok kelak, akan dilantik jadi Senator, ganti YB Dayang Madinah Tun Openg, mungin juak jadi menteri ganti YB Datuk Rohani Karim!

    Geni cerita BARU BIAN......nya akan kalah, geni nak lantik jadi menteri, nok jadi driver pun Wan Zainal fikir panjang! Geni cerita YB Dominique Ng lepas pilihanraya tok? Dengar, ianya mun menang, ganti YB Tan Sri George Chan Hong Nam jadi Timbalan Ketua Menteri......

    SIAPA NAK GANTI ALFRED JABU??????????? ia kitak kenak tanyak Wan Zainal empun! Dalam ramalan aku, mungkin EDWIN DUNDANG, mun aje nya menang lawan Sylvester Enteri di Marudi!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...