Nuff Head

02 Januari 2011

POLITIK SARAWAK: Bekas ahli PKR akan gempur Baru Bian


Keyakinan Baru Bian sedang terjawab, bila beberapa bekas ahli PKR Sarawak menyuarakan tindakan untuk mencabar mereka dalam pilihan raya negeri yang akan datang. Kelompok bekas ‘orang kuat PKR Sarawak’ akan menggunakan platform berbeda untuk menggempur team Baru Bian.

Menurut bekas ahli PKR Sarawak, mereka telah membuat perancangan strategic untuk memastikan team Baru Bian tersungkur. ”Kami memang tidak suka dengan PBB yang tidak mesra rakyat, tapi kami juga nekad menentang pemimpin yang angkuh serta tidak sedar diri seperti Baru Bian dan pemimpin PKR pusat” tegas sumber tersebut.

Sementara itu, terdapat beberapa ahli PKR Sarawak yang tidak sehaluan dengan team Baru Bian sedang berbincang dengan Datuk Zaid Ibrahim untuk membawa Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) ke kancah politik Sarawak. Mungkin inilah ‘Third Force’ yang akan mengoncang PKR Sarawak dan team Baru Bian?

Seperti kata pepatah, “apabila kawan bertukar menjadi musuh, itulah musuh yang paling bahaya”. Ternyata, BN bukan lagi musuh utama buat team Baru Bian atau PKR, sebaliknya PKR Sarawak terpaksa berdepan dengan pengikut sendiri yang tidak puas hati dengan ‘kebusukan’ pemimpin mereka.


Dari sisi lain, musuh politik kepada BN Sarawak akan bertambah dengan kehadiran parti KITA dan  'Third  force'. Politik Sarawak akan menyaksikan percaturan antara Kelemahan, keangkuhan serta bantahan. Malah sentimen tersebut akan jadi pengukur untuk meraih sokongan rakyat.


Apakah falsafah politik ‘hutan belantara’ oleh Baru Bian akan mampu mengatasi semua itu? Mahu atau tidak, Baru Bian serta kumpulannya terpaksa berdepan dengan bekas orang kuat PKR Sarawak terlebih dahulu, Sebelum mereka “berjaja janji"  untuk rakyat di rumah panjang, kampung-kampung melayu serta penempatan Orang Ulu di pendalaman Sarawak.

3 ulasan:

  1. Tahun baru yang tak selamat bagi Baru.

    BalasPadam
  2. makin lasak lah palak baharu bian

    BalasPadam
  3. AWAS! BARU BIAN SEMAKIN STRESS POK
    DAYAK BARU PUN DAH BERPALING TADAH
    DOMINIC NG AKAN BERTINDAK JUAK

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...