Nuff Head

13 Oktober 2010

DAP DI SEBALIK FENOMENA KAYU HANYUT SIBU?








KUCHING: Fenomena himpunan kayu hanyut di Sungai Rajang yang menghebohkan negeri bermula Khamis lepas, memusnahkan dua buah jambatan pembalakan dan lima jeti sekali gus mencatatkan jumlah kerugian berjumlah RM2.7 juta.

Dalam sebuah sidang media di sini, semalam, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan memberitahu jumlah tersebut merupakan yang paling ketara setakat ini dan berharap punca fenomena luar biasa itu berlaku dapat diketahui tidak lama lagi.

“Buat masa ini, saya tidak dapat memberi penjelasan. Saya tidak mahu meneka punca ia berlaku, namun akan menjelaskan perkara tersebut apabila fakta-fakta dapat dikumpul,” katanya.

Jambatan pembalakan yang terjejas adalah di Baleh iaitu di kawasan Kem Malatai Heli dan jeti Klinik Nanga Entawau, rumah panjang Nanga Entawau, Sekolah Kebangsaan Sembilik, Nanga Entelawan dan rumah panjang Nanga Sempilik.

Dr Chan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bantuan Bencana Negeri tidak dapat memastikan fenomena itu sama ada disebabkan cuaca buruk di negeri pada masa ini atau disebabkan aktiviti pembalakan haram.

Bagaimanpun, beliau memberi jaminan tindakan segera akan diambil sejurus punca kejadian dikenal pasti.

Sebagai langkah keselamatan pengguna sungai tersebut, katanya Lembaga Alam Sekitar dan Sumber Asli (NREB) akan meletakkan lampu keselamatan.

“Kayu balak yang separuh tenggelam adalah lebih merbahaya berbanding yang senang dilihat.

“Oleh itu, kayu balak yang separuh tenggelam perlu diletakkan lampu keselamatan untuk memberi amaran kepada pengguna sungai,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut memuji dan Lembaga Sungai-Sungai Sarawak (LSSS) atas usaha mereka setakat ini.


memetik dari sebuah blog berbunyi dap SIBU punca SABOTAJ kayu hanyut .

MUNGKINKAH INI FENOMENA SEMULAJADI ?

ATAU

ANGKARA KUNCU-KUNCU WONG HO LENG?


3 ulasan:

  1. malang le kalu kerana dek kerana niat tak elok menyusahkan semua orang pulak, mana nak selamat idop kalu jadik bahan maki umpat orang

    BalasPadam
  2. cemomoi ,semoga kita tidak tergolong daripada org sebegini..

    BalasPadam
  3. kita selalu menafikan BALA ALLAH!!!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...