Nuff Head

31 Ogos 2010

Semangat 1Malaysia 1963

Konfrantasi Indonesia-Malaysia bermula dari 1962 hingga 1966. Puncanya kerana Presiden Indonesia pada masa itu iaitu Sukarno (bapa kepada bekas presiden Megawati) bercita-cita tinggi untuk menubuhkan Malaysia Raya yang mencantumkan Indonesia dan Tanah Melayu (semenanjung).

Indonesia menentang keras usah menubuhkan Malaysia iaitu mencantumkan Sabah,Sarawak dengan Tanah Melayu. Suruhanjaya khusus PBB yang ditubuhkan pada masa itu bagi mengambil pendapat rakyat dan mendapati rakyat Sabah dan Sarawak setuju dengan pembentukan Malaysia. Begitu juga dengan rakyat Tanah Melayu. Itulah sebabnya Tunku mengambil keputusan untuk membentuk Malaysia dan ini menimbulkan kemarahan Indonesia.

Kemuncaknya ialah pada 16 September 1963, iaitu hari pembentukan Malaysia di mana menyaksikan pemuda-pemuda Indonesia di Medan menunjuk perasaan dan menawan Konsul Malaysia di Medan.
Khalid Yunus dan Samy Vellu menaikkan bendera Malaysia di Kedutaan Indonesia dan menurunkan lambang Pancasila.


Peristiwa penawanan Konsul Malaysia di Medan telah menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia. Maka pada 17 September 1963 sekumpulan anak muda Malaysia telah pergi membuat tunjuk perasaan di Kedutaan Indonesia di KL sebagai tindakan membalas dendam. Antara anak muda Malaysia yang turut serta dalam tunjuk perasaan tersebut adalah Presiden MIC sekarang iaitu Datuk Seri Samy Vellu dan Dato'Mohd Khalid Yunus (bekas timbalan menteri dan ahli parlimen). Khalid pada masa itu adalahseorang pemberita Utusan Melayu yang ditugaskan untuk. membuat liputan tentang tunjuk perasaan tersebut.

Mereka memanggil Tunku keluar dan mengusung Tunku kemudian mereka menyuruh Tunku pijak simbol berkenaan dan Tunku enggan pijak. Melihat Tunku enggan pijak, lalu mereka mengangkat Tunku dan meletakkannya di atas simbol berkenaan. Fuhhh...hebat...hebat,anak-anak muda ini memang hebat. Tiba-tiba Tunku berkata,

"Awatlah hangpa buat aku macam ni" sambil air matanya bergenang keluar.

Apa yang saya nak beritahu ialah tentang keberanian anak-anak muda pada tahun 1963 dulu.

mukapetang: Dulu orang kacau kita kita kacau balik. Sekarang, kononnya dah maju dan membangun orang kacau kita, kita buat macam Zaki Zahid, tulis surat dan hantar ke pagar.

Syabas Samy Vellu dan Khalid Yunos! Inilah semangat 1Malaysia yang telah digambarkan pada hari pertama setelah pembentukkan Malaysia. Bersatu kita teguh bercerai kita roboh.

Salam Merdeka yang ke-53!

Sent from my BlackBerry Wireless Handheld
Powered by Gee! from StarHub

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...