Nuff Head

12 Ogos 2010

BILA BERLAKU LAILATUL QADAR?


Para ulama bersepakat bahawa Lailatul Qadar hanya berlaku pada bulan Ramadhan terutamanya pada sepuluh malam terakhir. Tarikh dan masanya tidak diketahui kerana Allah SWT dan RasulNya tidak memberitahunya kerana ada hikmatnya tersendiri. Oleh itu kita dituntut supaya bersungguh-sungguh mengerjakan ibadat sepanjang bulan Ramadan dengan tidak membezakan hari-hari tertentu dengan hari yang lain. Di samping itu juga supaya umat Islam sentiasa berusaha mengerjakan ibadat pada setiap malam Ramadan tanpa menumpukan pada malam-malam tertentu sahaja.

Kelebihan Lailatul Qadar tidak dianugerahkan kepada sebarangan orang, tetapi dianugerahkan kepada yang benar-benar berusaha dan berikhtiar untuk mendapat kelebihannya dengan penuh ikhlas, jujur, khusyuk, tawadduk dan istiqamah dalam beribadat. Merekalah yang akan mendapat peluang bertemu dengan Lailatul Qadar.

Apa yang mesti kita lakukan apabila bertemu dengan Lailatil Qadar. Kita hendaklah lakukan sebagaimana hadis yang diriwayatkan Aisyah RA. Beliau berkata: “ Wahai Rasulullah SAW bagaimana kalau saya bertemu Lailatul Qadar?. Apa yang perlu saya ucapkan pada malam itu?.

Baginda bersabda: “ Ucapkanlah Ya Allah, kami bermohon padaMu, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampuni hamba-hambaMu, maka ampunlah( dosa-dosa) kami . (Riwayat at-Tarmizi, Nasai, Ibnu Majah dan Ahmad )

Setengah daripada tanda-tanda Lailatul Qadar ialah sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW dalam hadis diriwayatkan oleh al Hasan…“Nabi SAW telah keluar, sedangkan orang ramai sedang bertelingkah, maka Nabi bersabda: Aku keluar kepada kamu dan aku akan memberitahu kepada kamu tentang Lailatul Qadr, tetapi aku khuatir kalau kamu berpegang kepadanya dan semoga menjadi lebih baik, kerana itu kamu cari Lailatul Qadr itu pada malam dua puluh satu, dua puluh tiga, dua puluh lima, dua puluh tujuh dan pada akhir malam Ramadhan dan tanda-tandanya udara malam itu tenang, tidak panas dan tidak sejuk, matahari terbit pada paginya tidak tajam cahayanya, siapa yang bangun pada malam Lailatul Qadr terdorong oleh iman dan benar-benar mengharapkan pahala dari Allah SWT, maka Allah SWT akan mengampunkan semua dosa yang terjadi sebelumya."

Mengenai berlaku malam al-Qadr, para ulama berbeza pendapat mengenainya;

1. Imam Nawawi berkata bahawa sebahagian ulama menyatakan Lailatul Qadr itu bergilir-gilir dari tahun ketahun. Apabila ia berlaku pada 29 Ramadan pada tahun ini, maka pada tahun hadapan berlaku malam yang lain pula.

2. Ibnu Hazm pula berpendapat Lailatul Qadr berlaku pada malam-malam ganjil 21,23,25,27 atau 29 Ramadan.

3. Ibnu Arabi dan lain-lain pula berpendapat Lailatul Qadr berlaku pada malam Jumaat ganjil iaitu malam sepuluh terakhir dari bulan Ramadhan berdasarkan hadis Rasulullah SAW: “Carilah sedaya upaya kamu Lailatul Qadr itu pada sepuluh malam ganjil pada akhir Ramadan.”

4. Jumhur ulama pula berpendapat Lailatul Qadr berlaku pada malam yang sama setiap Ramadan; pada malam 27 berdasarkan hadis Rasulullah SAW “ Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Carilah Lailatul Qadr pada malam 27’.

3 ulasan:

  1. Salam Bro,

    giney boleh jadi tekan link pandey pegi blog sidak PAS? Salah paham kamek tok tuan.... :)

    BalasPadam
  2. salam apai,

    baca articalnya jgn ditekan link.hehe

    posting di bulan puasa katakan...:)

    BalasPadam
  3. malam terbaik dari seribu bulan..
    manfaatkannya..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...