Nuff Head

11 Ogos 2010

Isu Penan: Taib kesal pandangan salah NGO

KUCHING: Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud berkata beliau kesal dengan pandangan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terutamanya NGO asing bahawa masyarakat Penan hendaklah menjalani kehidupan seperti orang utan di hutan.

Bagaimanapun, beliau berkata jika kerajaan membiarkan masyarakat Penan tinggal berkeliaran seperti haiwan di hutan, kerajaan negeri akan dituduh oleh kumpulan hak asasi manusia tidak menjalankan tugas untuk membantu komuniti itu untuk maju.

“Setakat ini, kira-kira 500 orang Penan masih lagi hidup secara berpindah-randah di hutan,” katanya dalam temu bual dengan sebuah stesen televisyen British di Oxford, London.

Sedutan temu bual itu di-peroleh melalui satu kenya-taan yang dikeluarkan oleh Pejabat Ketua Menteri di sini semalam.

Bagaimanapun, beliau gembira kebanyakan orang Penan tidak lagi mengamalkan tinggal berpindah-randah dan sesetengahnya mampu memperoleh pendapatan daripada penanaman kelapa sawit.

Abdul Taib berkata terdapat orang Penan berkhidmat dengan kerajaan dan mereka agak bijak apabila memasuki sekolah.

“Sungguhpun mereka lambat dalam mengikuti arus pemodenan, mereka pada akhir-nya menjadi sebahagian ko-muniti Sarawak,” kata beliau.

Lawatan beliau ke London ialah untuk mengkaji kemungkinan mendapatkan kepakaran dan pengetahuan dalam akademik di London, khasnya mereka di Oxford untuk mengadakan perhubungan dengan pelabur dan penggerak besar dalam pasaran bagi menyertai pembangunan Hub Halal Tanjung Manis.

Turut hadir pada temu bual itu ialah Timbalan Menteri Luar Datuk Richard Riot, Menteri Pembangunan Tanah Dato Sri Dr James Masing dan Ahli Parlimen Tanjung Manis Datuk Norah Tun Abdul Rahman. — Bernama

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...