Nuff Head

21 Ogos 2010

SUPP Cari Helah untuk keluar BN sebelum kalah di PRU-13















Khamis, 19 Aug 2010

Kuching: -Sarawak digegarkan dengan khabar angin bahawa Sarawak United People's Party (SUPP) akan menarik diri daripada parti komponen Barisan Nasional (BN).


Beberapa surat khabar Cina di sini telah membuat spekulasi setelah Setiausaha Agung SUPP Sim Kheng Hui gagal untuk menolak atau mengesahkan desas-desus bahawa mereka akan menarik diri dari koalisi BN.

Perkara ini berkisar daripada pertemuan sulit di antara exco SUPP dan wakil terpilih di Kuala Lumpur.


Pihak SUPP telah mengatur pertemuan sulit dengan Perdana Menteri sendiri kononmya meminta bantuan untuk menyelesaikan masalah yang mempengaruhi parti, salah satunya di antaranya ialah mengenai pihak dan masyarakat Cina semakin diabaikan, ditindas atau terpinggir dan ianya dipercayai dilakukan oleh kerajaan pimpinan Ketua Menteri sekarang.



Namun para pemimpin SUPP gagal bertemu dengan Perdana Menter dan mereka begitu berharap akan dapat mengatur lagi pertemuan yang lain kelak.

Hal ini telah difahamkan bahawa selama pertemuan di KL semua yang hadir yang merupakan para pemimpin, termasuk menteri dan timbalan menteri dan pembantu mereka telah diminta untuk menandatangani suatu usaha untuk "tenggelam dan berenang" bersama-sama dengan parti dan patuh dengan apa jua keputusan pucuk kepemimpinan parti masa kini.




Beberapa orang daripada mereka, termasuk seorang menteri, telah menolak daripada menandatangani perjanjian ini dan telah jelas membuktikan pemerhati politik untuk membuat kesimpulan bahawa parti tertua di Sarawak sedang menghadapi perpecahan besar menjelang PRU-13 kelak.

"Ini adalah krisis terburuk bagi sebuah parti yang sudah menjangkau usia 50 tahun ini," kata salah seorang daripada pemimpin parti yang hadir pada pertemuan itu. Isyarat yang telah dinantikan oleh ahli parti.

Sementara itu, pemimpin akar umbi dan ahli-ahli SUPP sudah teruja untuk mula menarik diri dari BN

Kebanyakan telah pun memberi isyarat kepada pimpinan parti dan mendesak mereka untuk menarik diri dari BN peringkat negeri, tetapi kekal dalam BN di peringkat parlimen untuk mempertahankan status quo di peringkat persekutuan.

"Kami mempunyai preseden untuk diikuti," kata mereka, merujuk disekitar tahun 1987 ketika Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) telah menunjukkan mereka berjaya menjadi anggota koalisi persekutuan, manakala menjadi pihak pembangkang di peringkat negeri.

"SUPP diibaratkan seperti harimau rongak di peringkat negeri," kata mereka. Ini menunjukkan bahawa prestasi mereka dijangkakan agak buruk dalam pilihan raya negeri kelak dan sekiranya pemimpin mereka tidak membendung sikap negatif ahli mereka lebih awal maka ini akan menjadi masalah antara parti dan pucuk pimpinan Pehin Sri.

SUPP menyatakan kegagalan pada tahun 2006 pilihan raya negeri - di mana ia kehilangan lapan kerusi dan baru-baru ini kehilangan Sibu pada pilihanraya bulan Mei tahun ini - disebabkan oleh Pehin Sri Taib.


Dalam rangka untuk memenangi kembali sokongan Cina katanya, SUPP ingin diberi kuasa "penuh" untuk memberikan bantuan kepada orang Cina dalam hal peluang perniagaan, pendidikan China, biasiswa dan juga tempat di universiti.

Setakat ini Ketua Menteri belum memberi riaksi di atas tuntutan yang dibuat oleh SUPP.

SUPP bergabung dengan kerajaan campuran di bawah mantan Ketua Menteri Tun Rahman yang juga merupakan bapa saudara kepada Ketua Menteri sekarang ini, pada sekitar tahun 1970.



MP: Jelas sekali pihak SUPP ingin memfitnah Pehin Sri kerana mereka mengetahui kawasan mereka dijangka akan menghadapi vote swing paling tinggi pada PRU-13 kelak namun mereka cuma bertelingkah sesama sendiri dan ada juga antara mereka telah gulung tikar kerana kekeringan idea untuk mempertahankan kawasan mereka hinggalah mencari alasan untuk keluar dari gabungan BN. Sebagai wakil rakyat, jiwailah rakyat dan ingatlah "Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau kena makan!!" Perihatinla kepada suara rungutan mereka sebab mereka berhak didengar.

4 ulasan:

  1. Salam,

    Minta follow blog tok. Masukkan juak dalam link, perlukan support rakan semua dengan blogger baru Swak kita.. terima kasih

    http://akungerepak.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. ini lah golongan manusia yang KUFUR NIKMAT .semua nikmat anugerah pemberian Allah telah ditutup bagi mereka ini.apa yg terbaik mereka mampu buat complain,complain,complain...segolongan dengan DAP termasuk PR.ini lah golongan yang ingin memerintah negeri Sarawak. Nauzubillah mun zalik.

    bersatu kita tentang hingga darah terakhir...demi kesaejahteraan anak cucu kita.

    BalasPadam
  3. Tahniah muka petang

    Anda semakin berjaya dalam usaha memperjuangkan Negri, bangsa dan agama...

    BalasPadam
  4. Baik SUPP, MCA, GERAKAN atau DAP kalau bangsa CINA dapat kurang, dari bumiputera atau melayu maka akan diugut di asak mintak macam2 lagi. Walhal bangsa ini lah yang paling kaya baik di Sabah/Sarawak mahupun di semenanjung tapi masih mengaku ditindas oleh kerajaan. Sedangkan jelas kaum cina lah yang paling kaya di malaysia dari bumiputera. Kerajaan Sarawak jangan layan tuntutan SUPP kalau mereka nak keluar dari BN biar kan tetapi jangan tunduk kehendak mereka besuk nasib bumiputera jadi macam orang2 melayu di semenanjung tanah melayu sekarang nak sebut bangsa melayu pun tak boleh dikatakan RASIS oleh Cina dan India. Perkara ini boleh berlaku di Sarawak jika tidak diawasi politik SUPP.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...