Nuff Head

23 Ogos 2010

Angelina Jolie bintangi filem romantik

SARAJEVO 22 Ogos - Aktres Angelina Jolie mengumumkan dia bakal membintangi sebuah filem genre romantik yang akan menjalani penggambaran di rantau Balkan.

Jolie yang merupakan duta muhibah Agensi Pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR) membuat pengumuman itu semasa melakukan lawatan mengejut ke wilayah Balkan ini, semalam.

"Ketika meninggalkan Bosnia dan Herzegovina semalam, Angelina Jolie menyatakan bahawa dia akan berada di kawasan itu untuk menjalani penggambaran filem pada musim luruh ini,

"Filem tersebut merupakan sebuah kisah cinta berlatar belakang era perang Bosnia pada 1992-1995, tertumpu kepada sepasang kekasih yang bertemu pada malam perperangan dan kesan perang itu ke atas perhubungan mereka," menurut kenyataan UNHCR memetik Jolie sebagai berkata.

Jolie berkata, filem itu tidak mengandungi sebarang mesej politik dan menambah kata, barisan pelakon akan dipilih daripada kumpulan etnik yang berbeza dari wilayah bekas Yugoslavia itu.

Menurut radio rasmi negara ini, Jolie akan berlakon dan turut mengarah dalam filem itu.

Terdahulu, bintang itu menggesa para pemimpin Bosnia mempercepatkan proses penghantaran pulang beribu-ribu pelarian daripada kekejaman perang saudara pada 1990-an.

"Saya harap akan ada langkah praktikal untuk memperbaiki kehidupan masyarakat tidak lama lagi," kata Jolie.

Jolie yang secara kebetulan lawatannya serentak dengan tayangan filem triler penyiasatan terbaru Salt di Eropah, kali terakhir melawat Bosnia Hercegovina ialah pada April lalu bersama suaminya, Brad Pitt.

Dia menyambut baik persetujuan Parlimen Bosnia pada Jun lalu berhubung strategi baru untuk menghantar pulang mangsa yang hilang tempat tinggal ke tempat asal mereka menjelang 2014, kata UNHCR.

"Pemimpin-pemimpin politik telah memperlihatkan satu semangat kompromi untuk sampai ke tahap ini. Sekarang ia memerlukan sedikit lagi tindakan segera,'' katanya. - AFP

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...