Nuff Head

27 Ogos 2010

Biarlah Presiden Parti Putuskan Mengenai SUPP

KUCHING, 27 Ogos (Bernama) -- 

Persoalan sama ada masyarakat Cina di Sarawak tanpa wakil dalam kerajaan Barisan Nasional (BN) jika Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) memutuskan untuk menarik diri daripada BN, hendaklah ditujukan kepada presiden parti, kata naib presiden SUPP Datuk Yong Khoon Seng.  

Datuk Yong Khoon Seng

Yong, yang juga Timbalan Menteri kerja Raya berkata beliau tidak wajar untuk memberikan pandangannya mengenai isu itu pada ketika ini kerana ia mungkin menjejaskan keseimbangan parti majoriti Cina itu, antara empat anggota parti campuran di Sarawak.

"Tidak ada arahan agar jangan bercakap tetapi apa sahaja yang melibatkan keputusan besar parti itu mestilah datangnya daripada presiden (Tan Sri Dr George Chan)," kata Yong kepada pemberita selepas melancarkan program "Mempopularkan Kibaran Jalur Gemilang" anjuran Jabatan Hal Ehwal Khas Sarawak, (Jasa) di India Street Pedestrian Mall di sini Jumaat.

Bagaimanapun, Dr Chan, yang juga Timbalan Ketua Menteri tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan ulasan mengenai perkara itu kerana beliau kini sedang bercuti di luar negara.

Semalam, Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Amar Abang Johari Tun Openg berkata SUPP hendaklah memikirkan dengan serius mengenai masa hadapan masyarakat Cina di negeri ini sebelum membuat sebarang keputusan.

Abang Johari, yang juga Menteri Perumahan dan Pembangunan Bandar, dilaporkan berkata bahawa sebagai seorang pemimpin Bumiputera, beliau pasti mahukan masyarakat Cina diwakili dalam kerajaan kecuali SUPP ingin melepaskan peluang itu.

Dalam menasihati SUPP untuk bekerja keras bagi menawan semula kepercayaan masyarakat Cina, beliau berkata PBB tidak akan campur tangan dalam masalah itu kerana SUPP mempunyai pemimpin yang berpengalaman dan berkemampuan untuk mengatasinya.

SUPP gagal mengekalkan kerusi parlimen Sibu pada pilihan raya negeri baru-baru ini sementara ia tewas dalam lapan daripada 19 kerusi yang ditandingi pada pilihan raya negeri 2006.

Terdahulu Yong berkata beliau yakin bahawa semangat patriotisme dan nasionalisme di kalangan masyarakat pelbagai bangsa boleh diperkuatkan menerusi kibaran Jalur Gemilang, khasnya semasa sambutan Merdeka sebulan itu.

Sebanyak 1,200 bendera diedarkan kepada premis perniagaan di sepanjang India Street sebagai sebahagian kempen seluruh negara untuk menanamkan semangat patriotisme di kalangan penduduk bandar.

-- BERNAMA

mukapetang: Biarlah kita menanti apa kata Presiden kelak,  isu sebegini memang sensitif tetapi mesti diselesaikan agar dapat bergerak ke hadapan dalam mengharungi PRU kelak.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...