Nuff Head

24 November 2010

PKR, PAS, dan DAP - Parti Pakatan Rakyat belum lulus?

Mungkin ramai yang telah sedar hal ini.  Tidak perlu kita minta pengesahan daripada pihak Pakatan Rakyat sendiri.  Parti tersebut cuma hanya pada nama tetapi apabila menjelang pilihanraya pasti keluar roket, bulan dan lubang dubur juga. 

Ingin MP kongsi bersama perbualan bersama Ketua Pemuda DAP.  

"Kalau ikutkan hati ketua (orang DAP) mereka kenapa mahu tolong PKR atau PAS?  DAP sudah lama bertapak dan tiba-tiba pula datang parti baru yang sangat sombong dan tidak merendah diri. Semua nak tunjuk hero sehingga sanggup bertelagah sesama sendiri." menerangkan rasa hati beliau. 

"Nasib baik perjuangan PKR hanya mahukan Anwar ke Putrajaya. Kalau iya pun naik teksi dah boleh sampai, harta sudah cukup duit sudah banyak.  Ini tidak, heboh satu negara dia mahu ke Putrajaya?" tambah ketua pemuda DAP yang namanya tidak mahu disiarkan.  

Begitulah senario hubungan PKR dan DAP.  Apabila ditanya mengenai PAS pula, inilah jawapan beliau. 

"Semua orang tahu, PAS mahu Kelantan jadi unik.  Boleh keluar pitis emas sendiri dan boleh amalkan hukum hudud.  Jika mereka dapat funding memang mereka happy."

Untuk bawa Anwar ke Putrajaya dan bagi Kelantan full autonomi itulah kosmetik asal perjuangan Parti Pakatan Rakyat.  Tetapi apa yang DAP dapat?

"DAP ingin mencabar Singapura dan menunjukkan orang yang ditinggalkan mendapat habuan yang lebih besar daripada pulau sebesar Singapura? Bayangkanlah kalau DAP dapat menguasai seluruh Semenanjung Tanah Melayu itu pun sudah cukup? Tetapi Sabah dan Sarawak adalah bonus memandangkan tahap ekonomi dan pembangunan di seberang Laut China Selatan agak berbeza?"

Orang DAP suka kalau orang BN pergi ke ceramah mereka.  Kalau dapat merubah pegangan politik mereka lagi bagus.  Ini berbeza dengan orang PAS dan PKR.  Kalau mereka tahu you BN memang mereka pulaukan atau halau keluar dewan ceramah.  Kita tidak boleh begitu kalau seorang orang BN datang kita boleh bawa jadi orang DAP kita patut bersyukur!  Bagaimana nak bawa satu negeri jadi DAP atau PKR atau PAS kalau seorang pun tidak boleh ubah? Bagaimana mereka ini menghadapi arus perubahan?


Beginilah hasil kerja risikan di sekitar MP untuk renungan bersama.



Hasrat Parti Pakatan Bertanding Di Bawah Satu Lambang Hanya Satu Kosmetik

KUCHING, 21 Nov (Bernama) -- Hasrat pakatan Parti Keadilan Rakyat (PKR)-DAP-PAS untuk bertanding menggunakan satu lambang menjelang pilihan raya negeri Sarawak hanya satu alat untuk mengaburi rakyat akan perjuangan mereka yang sudah tidak sehaluan, kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.

Beliau berkata PKR-DAP-PAS yang tidak mempunyai persefahaman dan mahu menggunakan satu lambang dalam pilihan raya negeri akan datang merupakan sesuatu yang melucukan.

"Apabila dalam parti sendiri, kerusi dan meja sudah melayang tetapi bercadang pula untuk menggunakan satu lambang (pada pilihan raya akan datang), ia merupakan kosmetik.

"Di negeri-negeri yang mereka memerintah, janji tidak ditunaikan sehingga rakyat marah manakala wakil-wakil rakyat pun keluar daripada parti. Jadi, apa yang nak dibincangkan pasal bertanding di bawah satu lambang?" katanya kepada pemberita di sini.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) Datuk Md Alias Kalil berkata pihaknya belum menerima permohonan PKR-DAP-PAS untuk mendaftarkan lambang parti pakatan itu.

"Sebenarnya, parti (PR) itu pun belum diluluskan lagi," katanya.

Mengenai penubuhan parti-parti baru di negeri Sarawak menjelang setiap kali pilihan raya negeri, Hishammuddin berkata beliau belum menerima laporan dari ROS berhubung perkara itu.

-- BERNAMA

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...