Nuff Head

30 November 2010

PKR jadikan Kaum iban ‘jutawan segera’, sekira memerintah Sarawak


Pasti inilah janji yang paling ‘top’ di Malaysia, namun bukanlah suatu yang mengejutkan kerana Baru Bian dan PKR mampu lakukannya dengan menubuhkan ‘Suruhanjaya Tanah’.

Seperti yang dilaporkan blog dan media pro Pakatan, kemampuan PKR menjadikan kaum Iban ‘jutawan segera’ telah jadi mimpi ngeri buat Taib Mahmud. Kononnya Taib Mahmud sedang berada dalam ketakutan yang amat sangat kerana menyedari kehebatan Baru Bian dan PKR.

Dengan tertubuhnya 'Suruhanjaya Tanah', Baru Bian akan mengembalikan segala Tanah-tanah NCR, kepentingan Syarikat-syarikat Perladangan dan kilang-kilang yang sedang beroperasi di Sarawak kepada kaum Iban.

Dari sisi lain, DAP mahu dasar pemilikan tanah di negeri Sarawak dipermudah, dengan meminda beberapa klausa yang dianggap tidak adil dan kuno. Ertinya Baru Bian dan PKR tidak sekadar bertepuk sebelah tangan, kerana usaha Baru Bian mengembalikan tanah-tanah kaum iban akan membolehkan kaum iban mengadakan ‘pesta jual tanah’ sekali lagi?

‘Pesta jual tanah’ dan ‘dasar pemilikan tanah’ yang lebih mudah, turut memungkinkan kaum iban jadi ‘jutawan segera’. Ramai bakal pembeli berharap usaha PKR dan DAP menjadi kenyataan, kerana inilah peluang 'super hebat' untuk membeli dan memiliki.


 ...lagi berita berkaitan KLIK DISINI

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...