Nuff Head

08 November 2010

Pemilihan PKR kontroversi.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution dengan tegas menafikannya.

"Itu tuduhan jahat Haris. (Dakwaan itu) tak betul," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

  Haris mendakwa telah menemui seorang lelaki yang mempunyai bukti salah laku itu.Di sertakan juga dengan borang pengundian.

Haris - seorang pengamal undang-undang - juga memuatkan gambar kertas undi yang didakwa diperoleh daripada lelaki itu dan mempersoalkan sama ada terdapat banyak lagi kertas undi lain.

Sementara itu, bagi menjawab tuduhan itu, Saifuddin mengadakan sidang media tergempar di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya sebentar tadi.

Hadir bersama Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya Dr Syed Husin Ali, Saifuddin menjelaskan mekanisme dan sistem pemilihan yang diperkenalkan PKR itu sukar untuk dimanipulasi ekoran beberapa kawasalan keselamatannya seperti berikut:

  • Kertas undi yang dikeluarkan mempunyai nombor siri dan warna berbeza mengikut hari, tempat pemilihan dilangsungkan dan jawatan yang dipertandingkan.
  • Kertas undi tanpa cop daripada pengawas pemilihan dianggap tidak sah.
  • Setiap calon bertanding berhak melantik wakil masing-masing untuk memerhatikan proses pengiraan.
  • Sebelum diserahkan kepada ibu pejabat, kertas keputusan akan ditandatangan oleh pengawas pemilihan dan wakil calon.
"Dengan ciri-ciri ini, dapat menolak dakwaan bahawa kertas undi ini digunakan semula," katanya.

"Dengan tohmahan tersebut, ia tidak akan sama sekali menjejaskan perjalanan pemilihan parti. Dan kita tidak akan hentikan pemilihan ini."

Yang kuchingitam hairan kenapa PKR tidak mengambil tindakan undang-undang jika Haris menfitnah mereka.Biar undang-undang yang menentukan apakah tindakan yang akan dikenakan.Ataupun penemuan tersebut sememangnya adalah benar jadi takut rancangan akan terbongkar.
Ahli PKR sendiri yang telah membongkarkan pekong PKR.

sumber malaysiakini

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...