Nuff Head

16 Februari 2011

Lucu!! DUN Sarawak Bubar Gara-gara SMS???

Lucu

DUN Sarawak tidak mungkin dibubarkan dalam masa yang singkat.  Ini kerana Program Sejiwa Senada masih belum tamat!!!  Program ini akan dijangka tamat pada penghujung bulan Mac 2011 tetapi bukan minggu ini.  Program ini merupakan pendekatan kerajaan selaras dengan Gagasan 1Malaysia untuk membuktikan bahawa Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

Begitulah jawapan yang diterima ketika menghubungi akar umbi parti peringkat cawangan .  Ini berikutan daripada bicara kedai kopi yang menjangkakan pembubaran DUN Sarawak pada  hujung minggu ini.  Terdapat banyak desas-desus yang keluar berikutan dengan SMS yang telah diagihkan pada awal minggu ini.

Kononnya DUN Sarawak akan dibubar untuk mengelak protes beramai-ramai yang akan berlangsung di Padang Merdeka pada 20 Feb 2011 ini.?? Protes ini mungkin juga didalangi oleh kumpulan anti-CM yang menjangkakan pihak pembangkang daripada Sebuyau dan Sebagan, seperti yang dilaporkan dalam Melanau Blogger dan Rajahmas.???  Menurut audie61 dan sebanaku-sarawak pula, perkara ini disokong oleh JPUNS yang ditugaskan untuk mengumpulkan seberapa ramai ahli-ahlinya untuk melakukan demonstrasi di Padang Merdeka kelak!!!??

Bagi MP mustahil untuk mereka melakukan protes memandangkan Akta ISA masih ada untuk memastikan keadaan seperti ini tidak berlaku.  Akta Hasutan juga masih berkuatkuasa untuk menangkis dakyah pembangkang yang bebal mengenai undang-undang.   Diharap penasihat undang-undang parti pembangkang dari Malaya  boleh merujuk kepada Baru Bian dan See Chee How sebelum melakukan apa-apa tindakan yang kurang sesuai untuk masyarakat Sarawak.  Beringatlah sebelum padah, anak masih bersekolah dan periuk nasi perlu diisi dahlah harga barang semakin meningkat!!! 


Kalau betul nak berdemonstrasi silalah ke Kelantan!!! Betapa teruknya pemerintahan Nik Aziz, sebelah pejabat terdapat sarang pelacuran!!! Kalau di Sarawak mustahil untuk melihat keadaan sedemikian!!!  Janganlah dengar dakyah pembangkang yang tidak mempunyai bukti kukuh.  Setakat video dan kes Zaleha Bin Bujang tempoh hari semua pakar grafik boleh buat!!!  Kalau sahih bukti tentulah laporan sudah dibuat ke SPRM?!! Ini memandangkan semua tuduhan adalah fakta yang diolah sepertimana kes Zaleha Bin Bujang yang menonjolkan kedunguan pihak pembangkang yang buta IT??!!!

DUN Sarawak Tidak Akan Dibubarkan Minggu Ini, Kata Taib
posted BERNAMA 15 Februari, 2011 15:00 PM

KOTA SAMARAHAN, 15 Feb (Bernama) -- Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud pada Selasa berkata Dewan Undangan Negeri (DUN) tidak akan dibubarkan minggu ini untuk memberi laluan bagi pilihan raya negeri.

Taib, yang juga pengerusi Barisan Nasional (BN) Sarawak berkata adalah tidak benar yang beliau akan menghadap Yang Dipertua Negeri Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng Jumaat ini untuk mendapatkan kebenaran untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri yang mempunyai 71 kerusi, yang penggalnya tamat pada Julai ini.

"Saya tidak tahu. Orang-orang ini boleh mereka-reka berita mengikut sesuka hati mereka tetapi saya tidak dapat sahkan perkara itu," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan dan perarakan sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan dalam satu portal berita semalam yang memetik satu sumber di Astana Sarawak yang menyatakan telah dihubungi Pejabat Ketua Menteri pada minggu lepas untuk menetapkan 18 Feb sebagai tarikh perjumpaan dengan ketua negeri bagi tujuan itu.

"Berita adalah berita. Betul atau tidak betul, lihat dulu lah," kata Taib, yang juga menafikan yang beliau telah menghubungi Abang Muhammad Salahuddin semalam kerana seharian beliau tidak berada di pejabat kerana menghadiri mesyuarat jawatankuasa perancang.

Sementara itu, Taib, yang akan genap 30 tahun memegang jawatan sebagai Ketua Menteri pada 26 Mac, dijadual menyampaikan ucaptama di Konvensyen BN Sarawak di sini pada 5 Mac yang akan dihadiri 5,000 perwakilan dari semua parti komponen BN negeri.

BN kini menguasai 63 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri, dengan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang diterajui Taib mempunyai 35 kerusi diikuti Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) 12 dan Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP) masing-masing lapan kerusi.

Enam lagi baki kerusi dikuasai oleh DAP manakala Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Cinta Malaysia (PCM), melalui wakil rakyat Bebas, masing-masing satu kerusi.

Suruhanjaya Pilihan Raya disyaratkan mengadakan pilihan raya dalam tempoh 60 hari selepas Dewan Undangan Negeri dibubarkan.

-- BERNAMA

1 ulasan:

  1. salam tuan,
    saya perbetulkan maklumat, laporan saya tidak menyebut dan tidak berkaitan dengan isu sms atau protes di padang merdeka.

    laporan saya ditulis pada 13hb (bersifat strategik), manakala cerita sms dan protes padang merdeka digemparkan oleh pihak lain pada petang 14hb dan kononnya orang semenanjung akan berdemonstrasi di Sarawak. Saya yakin berita itu sudah diputar belit oleh pihak tertentu.

    kelompok penduduk yang saya maksudkan,sudah pun membuat protes sebelum ini, malah sampai membakar kem, kenderaan dan kediaman pekerja. saya sengaja tidak menyebut secara terperinci, kerana ini adalah laporan strategik dan melibatkan kepentingan awam.

    semoga pihak tertentu tidak terlalu ghairah untuk 'spin' maklumat seperti ini.

    terima kasih

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...