Nuff Head

04 Februari 2011

Amerika dalang Revolusi Mesir

Kaherah - Terjawab sudah siapa yang berada di balik revolusi yang bertujuan menggulingkan Presiden Mesir Hosni Mubarak. Pihak itu tak lain dan tak bukan adalah Amerika Syarikat (AS).
Senario itu telah disusun Washington dengan bertema "perubahan rejim" selama tiga tahun terakhir. Senario itu sangat matang hingga meletup selepas kejayaan Revolusi Melati yang menggulingkan Presiden Tunisia Zine El Abidine Ben Ali. 






Harian Daily Telegraph terbitan Inggeris menyebutkan, AS diam-diam menyokong para pemimpin gerakan revolusi Mesir. Kedutaan Besar Amerika Syarikat (AS) di Kaherah pernah membantu seorang anak muda anti-kerajaan untuk menghadiri persidangan para aktivis AS.
Nama pemuda itu dirahsiakan agar tidak diketahui polis Mesir.Kemudian, datang ke Kaherah pada Disember 2008, aktivis itu memberitahu bahawa para diplomat AS menbentuk kumpulan pembangkang untuk merancang senario menggulingkan Presiden Mubarak dan membentuk kerajaan demokratik pada 2011. Aktivis tersebut telah ditangkap dalam kaitannya pencetus demonstrasi.
Namun identitinya tetap terpelihara sumber dari Daily Telegraph. Sementara, data kabel rahsia diplomatik AS yang dikeluarkan laman penggodam Wikileaks menunjukkan, pegawai Washington menekan kerajaan Mesir untuk membebaskan para aktivis antipemerintah yang ditahan.
Dalam data diplomatik disebutkan, pada 30 Disember 2008 Duta Besar AS untuk Mesir Margaret Scobey melaporkan bahawa kumpulan pembangkang sedang menyusun agenda rahsia "perubahan rejim" yang akan dilaksanakan sebelum pilihan raya, dan dijadualkan pada September 2011.
Memo yang dihantar Scobey dihantar ke Kementerian Luar Negeri AS di Washington itu ditanda dengan "rahsia" dan berjudul "(Gerakan) 6 April, lawatan aktivis ke AS dan perubahan rejim di Mesir". Data kawat diplomatik juga menyebut bahawa para aktivis mendakwa mendapat sokongan dari kekuatan pembangkang yang menyepakati rencana tidak tertulis untuk peralihan menuju demokrasi berparlimen.
Mereka ingin mengubah konsep tataran pemerintahan Mesir dengan melemahkan kuasa presiden dan menguatkan perdana menteri dan parlimen. Rencananya, aksi itu akan dilaksanakan sebelum pilihan raya presiden 2011. Sumber kedutaan menyebutkan, rancangan tersebut sangat sensitif dan tidak boleh ditulis.
Bagaimanapun, dari dokumen-dokumen tersebut menunjukkan para aktivis telah didekati para diplomat AS.Para aktivis juga mendapatkan sokongan besar ke atas kempen pro-demokrasi dari para pegawai di Washington.
Ya, aksi demonstrasi Mesir kali ini dikendalikan Gerakan Pemuda 6 April, sebuah kumpulan di Facebook yang menarik generasi muda dan kelompok terdidik untuk menentang Mubarak. Kumpulan ini dianggotai oleh 70,000 ahli dan menggunakan  jaringan sosial untuk mengendalikan demonstrasi. Meskipun akhirnya Mubarak memutus semua rangkaian komunikasi di negaranya. Mubarak kini menghadapi cabaran yang paling berat dalam pemerintahannya selama 31 tahun berkuasa.
Sebagai sekutu utama, kedudukan AS pun serba salah.Tetapi, AS tetap memainkan peranan untuk menutup senario revolusi. Itu terbukti ketika Obama  sidang akhbar  mengenai Mesir. Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dalam reaksi atas demonstrasi di Mesir, menyatakan, "Keganasan bukanlah jawapan dalam penyelesaian permasalahan di Mesir." Dia juga menegaskan agar Mubarak menempuh langkah reformasi politik. Jumlah pelaburan AS di Mesir sangatlah banyak.
Salah satunya adalah tentera. AS juga dalam keadaan bimbang kerana memikirkan apakah tentera Mesir akan berpihak ke Washington atau tidak. Sekurang-kurangnya USD1, 3 bilion bantuan AS dicurahkan untuk tentera Mesir pada 2010.Bantuan untuk pasukan huru-hara dan polis Mesir berjumlah sekitar USD1 juta. "Hubungan dengan tentera sangat penting. Tentera merupakan elemen penting dalam hubungan dua negara, "ujar Jon Alterman, penyelidik di Pusat Kajian Strategi dan Antarabangsa. Washington telah mengancam tentera Mesir agar tidak bertindak keras terhadap pedemotrasi.


sumber dari international.okezone.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...