Nuff Head

19 Februari 2011

MESTI BACA: Komentar menarik dari pembaca untuk PR Sarawak

sekadar gambar hiasan

Untuk bacaan bersama, saya posting komentar menarik dari 'Wanredone' berkaitan video 'Rayuan Pakatan Rakyat' untuk orang Sarawak"

JANJI-JANJI MANISmu - penyanyi Aisah (Part 1)

Mana janji-jani dari SNAP, tak nampak pun?
……………………………………………………………………………………….
WHL: state land would not be alienated to individual!

wanredone: hampir 80% tanah Sarawak sekarang dimiliki kaum cina dan kompeni milik kaum cina.
kalau pakatan memerintah, tanah tidak lagi diberi kepada org perseorgan, tetapi diberi mengikut kaedah "sistem tender" kepada syarikat atau individu. Syarikat kaum mana yang kaya raya yang boleh participate dalam tender tanah ini nanti? Syarikat kaum Iban? Syarikat kaum Melayu/Melanau? Syarikat kaum Bidayuh? Syarikat kaum Orang ulu?. Mampukah syarikat-syarikat bumiputera atau individu bumiputera bersaing dengan mana-mana Syarikat kaum Cina untuk dalam membida tanah yang akan ditawarkan oleh kerajaan pakatan? Mungkin juga boleh…. Tapi 1 dalam 1000! Jawapannya ada pada anda!
…………………………………………………………………………………………
Chiew (DAP): lesen balak diberi kepada beberapa kerat individu sahaja...!

wanredone: walaupun Pehin Taib ada memberi lesen balak kepada beberapa individu sahaja, tapi semua lesen ini dipegang oleh kaum cina! apa nak bising sangat? kami bumiputera putih mata aje, tak bising pun! Nanti kalau memerintah negeri sarawak, mahu kah pakatan bagi lesen balak kepada bumiputera?

Chiew (DA): royalti minyak dinaikkan dari 5% kepada 20%?

wanredone : lagi banyak duit royalti minyak dan gas, lagi untung kaum cina! Korang fikir duit ini akan masuk poket bumiputera ke? Sikit mungin ada, yakni gaji dari tauke cina yang buat projek mega dari hasil royalty minyak dan gas ini! Orang Cina yang buat bisnes …. Dan bisnes terjana dari hasil kekayaan negeri, seperti minyak dan gas atau kayu balak atau estet kelapa sawit! Royalti minyak 5% ke 80% ke, tidak akan menguntungkan kaum bumiputera. Sekadar tumpang sekaki, kemewahan yang ada! Seperti kita bangga dengan Boulevard, The Spring dan sebagainya! Kita tumpang melepak sahaja!

Nicholas Mujah (SADIA): memberhentikan program pembinaan empangan untuk tujuan penjanaan hidro eletrik dan penempatan semula orang-orang asli dari kawasan mereka.

wanredone: Empangan seperti Bakun yang telah siap dibina diroboh semula, air yang telah ditengkung, dipam keluar. Kenyah, Kayan dan Penan, yang di pindah ke Sg Asap dipindah semula ketempat asal, untuk menjalani kehidupan seperti biasa. Untuk dapat bekalan eletrik dengan mudah dan murah, undilah pakatan!

Part : 2

Violet Wong : Mewujudkan Sarawak yang adil..... supaya kaum Iban dan Cina tidak didiskrimnasi dalam bidang pekerjaan atau perkhidmatan awam negeri…

wanredone : Violet kata, kerajaan Sarawak mengdiskriminasi kaum Iban dan Cina dalam memberi pekerjaan kepada rakyat Sarawak? Ertinya - tiada keadilan di negeri sarawak sekarang? Betul juga, yang kaya hanya kaum Cina!

Memang betul kata Violet, agak payah kita nak jumpa pekerja bangsa Iban atau Cina di mana-mana construction sites atau pejabat-pejabat Kerajaan sekarang. Semuanya terdiri kaum Melayu dan Melanau?
Entah dimana budak Iban dan budak Cina ini bawa diri.? Rupa-rupanya kat Johor, hampir 40,000 orang mereka disana berkerja dengan gaji yang lumayan dari terdapat di Sarawak!

Menurut Violet gaji di Sarawak rendah kerana taukenya lokek dan kedekut nak bagi gaji besar kepada pekerja! Siapa tauke yang ada projek besar di Sarawak? Melayu ke? Melanau ke? Kalau mereka ini jadi tauke, patut juga, kerana mereka bukan tauke yang kaya raya. Tauke yang kaya raya dan yang ada projek-projek besar dan kilang-kilang besar di Sarawak adalah tauke Cina! Begitu juga kalau nak kata kerajaan Sarawak tak bagi gaji besar kat pekerja, apa kelebihannya kerajaan Johor yang dibawah pemerintahan BN, serupa juga bab gaji pekerjanya! Kalau kata Johor banyak kilang, itu betul, oleh itu mereka memerlukan banyak pekerja dari luar sebab orang Johor sendiri tak suka kerja kilang!

Nak sentuh sikit pasal kekayaan milik Cina, wanredone berpegang kepada filsafah, itu sudah rezeki mereka! Tapi kita mesti ingat Cina kaya bukan kerana dilahir kaya, mereka kaya kerana “ada orang yang sanggup atau setuju buat kerja untuk mereka” Siapa orang itu? Kebanyakannya dari kaum Bumiputera! Cina ada wang untuk buka bisnes (apa-apa bisnes) dan bisnes ini mesti ada pekerjanya dan hasilan dari bisnes yang mereka ceburi mesti ada pembeli atau penggunanya. Kebanyak bisnes Cina dikendalikan oleh bumiputera dan pengguna atau pembelinya pula kebanyakan bumiputera. Contoh: Pekan Beluru di Bakong, berapa kerat sahaja orang Cina di Bakong? Kedai yang menjual keperluan harian semuanya milik Cina dan pembeli atau penggunanya pula dikalangan bumiputera. Kalau bumiputera tak melanggan kedai cina di Bakong itu, boleh kah Ah Seng atau Ah Wong jadi kaya, sehingga dapat beli bangunanan kedai 4 tingkat di Miri dan Kuching! Mereka bukannya pintar sangat buat bisnes, tapi oleh kerana sokongan pengguna yang majoritynya bumiputera, mereka boleh maju! cina yang punya bisnes tidak beri gaji tinggi. kalau gaji gomen mana-mana pun sama! Nak batu api kaum Iban nampaknya, Violet ini!

Part: 3
Chong Chieng Jin (DAP): memerangi penularan inflasi dan kenaikan harga barang

wanredone : siapa naik harga barang... mana ada bumiputera dagang runcit kat mana-mana town di sarawak. kalau ada pun satu dua aje! siapa naik harga kopi O? naik gula ada kena mengena dengan pasaran global. gula naik 10 sen sekilo, kopi O naik 20 sen secawan, macam aje nak guna sekilo gula untuk secawan kopi! harga minyak (RON 95) naik, gomen kata ikut harga pasaran dunia - minyak ini untuk kereta org kaya sahaja, oleh kerana orang kaya yang banyak ialah cina, mereka proteslah! Harga minyak RON97, masih kekal rendah walaupun dinaik 10 sen, kerana subsidi minyak ini di kurangkan. kuranglah sikit beban kerajaan! Pakatan kata naik harga barang dan minyak menyusahkan rakyat miskin? betul ke? Tak nampak orang miskin drive proton saga atau jenama jepon!

Baru Bian (PKR) : mengembalikan tanah, kayu kayan dan sungai-sungai kepada orang yang berhak....

wanredone : Yang ini wanredone suka, kalau dapat perintah ambil semua tanah milik kaum cina bagi balik kepada semua bumiputera! Apa kata DAP nanti setujukah? Pasal serah balik sungai kepada mereka yang berhak, wanredone fikir logik juga cadangan ini! Pemilik sungai ini nanti tentu ada hak mutlak (rights) ka atas sungai yang dimiliki.


Misalnya Batang Rajang, sungai yang terpanjang di Malaysia, jika dikembalikan kepada orang Melanau dari Kampung Rajang (sebab asal-usul sungai ini dinama atas kawasan mereka). Sebagai pemilik Batang Rajang, Melanau Rajang nanti akan dapat buat peraturan yakni, mana-mana tributary (anak sungai) yang link dengan Batang Rajang ini, diwajib membayar sewa kerana air sungai milik mereka mengalir dan menghanyutkan sampah sarap kedalam Batang Rajang. Jika tidak membayar sewa sungai, muara sungai mereka akan diblok. Begitu juga halnya semua express boat milik Cina yang menggunakan Batang Rajang, untuk tujuan bisnes mesti membayar sewanya. Sewa hendaklah dibayaw kepada komuniti Melanau di Kampung Rajang.
Syabas Baru Bian, kalau dah jadi Ketua Menteri nanti, inilah agenda utama penduduk Kampung Rajang minta untuk dilaksanakan!

Part: 4

Nicholas Bawin: mengutama dan mempercepatkan pembangunan kawasan luar bandar dengan jalan raya, bekalan air dan eletrik

wanredone : bina jalan raya keseluruh kawasan di sarawak! walaupun kawasan tidak berpenghuni? Tahu kah Bawin, berapa panjang sudah kerajaan bina jalan raya di sarawak? Sarawak itu sendiri besar dari setanah Malaya, walaupun begitu, mampu juga kerajaan buat jalan raya merata-rata seluruh pelusuk negeri, walaupun tidak dengan secepat mana yang dikehendaki oleh rakyat! Begitu juga bekalan air bersih (paip) kerumah-rumah di pendalaman, wanredone percaya kerajaan Pakatan pun akan berfikir dua kali nak buat loji air bersih kat Lio Matu atau Bario! Sebabnya, bukan tak mahu buat, tapi agak imposible nak buat dengan kos yang amat tinggi untuk beberapa orang penduduk sahaja!

Haji Adam (PAS): membaiki kualiti pendidikan dan penjagaan kesihatan di kawasan luar bandar
wanredone: benarkah penduduk luar bandar ketinggalan dari segi arus pendidikan? Pakatan kata Haji Adam (PAS) akan memberi biasiswa kepada pelajar-pelajar miskin untuk melanjutkan pelajaran mereka ke IPT? Apa kah tidak kerajaan sekarang beri biasiswa kepada pelajar miskin? Atau pelajar miskin ini tak lulus pun peperiksaan dan mahu juga minta biasiswa?

Kata Haji Adam (PAS) klinik memang banyak, tapi tak besar, selalu kekurang ubat. Ubat apa yang kurang? Sudah kah periksa doktar, sakit apa? Jangan nanti sakit kepala tampal kuyok, sakit gigi tampal kuyok dan sakit mata juga tampal kuyok!

Memang bagus kalau ada doktor ditempat diluar bandar, nak buat macamna? Doktor untuk orang bandar pun kurang! nak suruh semua pelajar jadi doktor? Haji Adam, faham-fahamlah bab pembelajaran ini, tidak semua pelajar yang cemerlang atau terbilang boleh jadi doktor, untuk meramaikan jumlah doktor di luar bandar. Ingat budak yang dah jadi doktor, nak buat kerja kat pendalaman?

Baru Bian : menuntut hak otonomi negeri sarawak
Perjanjian 18 Perkara Sarawak - Malaya!

wanredone : Alang-alang tuntut otonomi. Apa tidak tuntut kemerdekaan penuh? Tuntut otonomi nanti, Anwar Al Liwati Bin Ibrahim juga akan jadi PM Malaysia sekiranya pakatan menang dan terajui Putrajaya! Orang Malaya jua perintah! Fikir Anwar mahu beri royalti minyak 20% kepada Sarawak? Cakap aje… janji kocong! Buat masa ini pun dah orang Malaya "ngeripak" kerana nak masuk negeri terpaksa pakai pas khas. Orang DAP kata, sarawak is a country within a country! Kalau ada otonomi nanti baik dikenakan paspot internasional kepada rakyat Malaya of Malaysian origin masuk Sarawak!


p/s: Terima kasih untuk saudara Wanredone..

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...