Nuff Head

21 Julai 2010

RAHSIA BAYAR UTANG DENGAN AHLAK

"Alehkayong u ada RM50 , i lupa tak sempat ke atm lah nak isi minyak keta ,nanti i bayarlah" ni lah dilog yang sering digunakan oleh saudara saya yang bernama KB ni , muncul sekali-sekala tanya khabar saya dan kemudian terus mengemukakan dailog di atas.Kadang-kadang cerita berubah-rubah , amount pun berubah ikut cerita...bayar memang belum pernah....(semuga Allah permudahkan segala urusan dunia akhirat KB dan kita semua)

Demi allah , bukan saya cerita nak mengaibkan saudara saya ...saya layan dia sebab saya dulu pun begitu juga...Mungkin berkat doa keluarga dan kawan-kawan , allah telah ubah kefahaman saya mengenai meminta dengan mahluk ni kepada banyak meminta kepada Allah(semuga allah kekalkan selagi nyawa di kandung badan ini)...ARWAH GURU selalu pesan jangan berhutang , kalau terpaksa MESTI bayar kalau tak , berat jadi segala urusan dunia apatah lagi akhirat....masa tu pikir , pasal apa pulak kita hutang orang , urusan kita pula berat , kita dapat duit , orang bagi hutanglah berat dah lah kita tak perlu bayar...blur lah...rupa-rupanya hutang ni ada kena mengena dengan AHLAK.Kalau tak silap ARWAH GURU menghurainya lebih kurang begini ,ORANG YANG BERPENYAKIT MASAALAH SUSAH BAYAR HUTANG NI DAPAT DIRAWAT.Kaedah dicadangkan ARWAH GURU adalah:

1. Niat buat semua pekara kerana ALLAH(caranya MULAKAN apa-apa perbuatan/pekerjaan dengan bismillahhirrahmannirrahim)

2. Jaga Solat 5 waktu pada awal waktu.

3.Sedekah(tak payahlah banyak-banyak,sekupang dua pun jadilah ,tiap-tiap hari)

4.Kesan MENGAMAL pekara 1-3 , AHLAK YANG MULIA akan TERBENTUK (insyAllahh)

5.Muamalat akan TERBENTUK(barulah hati kita terbuka dan Allah akan buka jalan untuk kita bayar utang )

6.Muasyarat akan TERBENTUK (hubungan dengan manusia dipelihara allah)...Wallahhualam.

3 ulasan:

  1. SALAM ALEHKAYONG,

    TERMENUNG SAYA SEBENTAR... SEBAB BANYAK HUTANG... LOAN BARANG2, HUTANG KEDIT KAD, HUTANG KERETA, HUTANG RUMAH DAN MACAM2 LAGI HUTANG. SEMOGA ARTIKEL TUAN MENYEDARKAN KITA SEMUA..

    BalasPadam
  2. insyallah.sebelun saya meninggalkan dunia yang sementara ini semua hutang saya habis di langsaikan...tq atas pesanan.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...