Nuff Head

26 Julai 2010

SUKAHAM patut ambil inisiatif sendiri tentang isu kaum Penan

KUCHING: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) seharusnya mengambil inisiatif untuk menyiasat sendiri dakwaan wanita dan gadis Penan dirogol tanpa perlu menunggu laporan rasmi dikeluarkan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Lintang, Voon Lee Shan berkata kenyataannya sekarang kes itu kini menjadi isu hangat di kalangan termasuk Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR), menunjukkan suruhanjaya itu perlu bertindak.

“SUHAKAM mesti menyiasat dan tidak perlu menunggu laporan rasmi kerana berita-berita ini hangat diperkatakan dan dibangkitkan di Parlimen sebelum ini,” katanya mengenai kes rogol terbaru membabitkan gadis dan wanita kaum berkenaan.

Jumaat lepas Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaluddin membuat laporan polis di Balai Polis Satok. Dalam konteks itu Zuraida bertindak selaku presiden Institut Penyelidikan Pembangunan dan Kemajuan Wanita (WIRDA) dan Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Sebelum membuat laporan polis, beliau dan rombongannya yang turut disertai ADUN Pending (DAP) Violet Yong, Ketua Wanita PKR Sarawak, Ibi Unding dan timbalannya Nurhanim Mokshen mengadakan dialog dengan polis hampir sejam.

Sejurus selepas sesi dialog itu Ketua Jabatan Siasatan Jenayah SAC II Huzir Muhamed berkata beliau gembira dengan hasil dialog itu kerana pada pandangannya, pemimpin-pemimpin pembangkang berpuas hati dengan penjelasan mengenai usaha polis menyelesaikan isu tersebut.

Beliau turut mendedahkan bahawa polis telah menghantar kumpulan penyiasatnya ke Ulu Baram untuk mendapatkan maklumat daripada mangsa berdasarkan maklumat daripada sebuah buku “A Wider Context Of Sexual Exploitation Of Penan Women and Girls in Middle and Ulu Baram Sarawak”.

“Kita telah menghantar orang kita untuk bertemu dengan mangsa di Ulu Baram selepas kami (polis) sendiri membuat laporan polis bagi membolehkan kami memulakan siasatan awal setelah buku tersebut melaporkan insiden berkenaan, tetapi kami tidak dapat bertemu dengan mangsa,” jelasnya kepada pemberita.

Voon yang juga bekas pegawai polis, turut menggesa Suhakam membuat siasatan berhubung dakwaan mengatakkan polis kurang efisien (terhadap kes berkenaan).

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...