Nuff Head

04 Julai 2010

Anwar terperangkap permainan politik sendiri

PASIR MAS 2 Julai - Tindakan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Amerika Syarikat (AS) bagi menjernihkan hubungannya dengan tokoh Yahudi membuktikan beliau sanggup melakukan apa sahaja bagi mendapatkan talian hayat untuk menyelamatkan karier politiknya yang semakin tergugat.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, beliau sendiri tidak terkejut dengan perkara itu kerana menganggap Anwar telah terperangkap dengan permainan politiknya sendiri.

"Saya langsung tidak terkejut bila Anwar ke AS dan bertemu pemimpin-pemimpin Yahudi kerana beliau hendak memperbetulkan kesilapannya yang telah mengguris hati mereka.

"Di Malaysia dia telah menggunakan perkataan 'pencerobohan Zionis' dan membangkitkan isu Apco Worldwide (Apco) menyebabkan kawan-kawan dia di sana marah jadi dia pergi ke sana untuk jelaskan isu itu," katanya ketika ditemui di sini malam tadi.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan sebuah laman web berhaluan kanan, The Evangelical Outpost yang memetik pendapat golongan kapitalis dan konservatif, Rachel Motte menganggap, Anwar adalah seorang pemimpin yang tidak mengenang budi.

Motte dilaporkan berkata, Anwar adalah pemimpin yang memperjuangkan imej pro Barat ketika di luar Malaysia tetapi untuk mendapat sokongan Melayu beliau mula bersikap anti-Yahudi dan anti-Amerika.

Pandangan Motte itu dilaporkan selepas kolumnis terkenal berbangsa Yahudi, Jackson Diehl dalam tulisannya di akhbar The Washington Post bertajuk Flirting with zealotry in Malaysia (Bermain dengan kefanatikan di Malaysia) baru-baru ini menyatakan bahawa Anwar telah menjejakkan kaki ke AS pada 23 hingga 26 Jun lalu bagi 'menjernihkan' hubungan dengan tokoh-tokoh Yahudi di situ.

Diehl dalam tulisannya mendakwa Anwar telah menyatakan kekesalannya kerana menggunakan istilah seperti "pencerobohan Zionis," untuk menggambarkan kekejaman Yahudi di Palestin yang biasanya digunakan oleh Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad.

Ibrahim berkata, Anwar bukan sahaja akan berjumpa dengan pemimpin-pemimpin Yahudi dan AS untuk mendapatkan bantuan sebaliknya sesiapa sahaja yang sanggup memberikan ehsan akan ditemuinya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...