Nuff Head

28 September 2010

Budaya Anarkis dalam PKR, Orang Sarawak ada pilihan

Menanggapi peristiwa anarkis dan budaya politik provokatif dalam pemilihan parti PKR. Berdetik juga pertanyaan, Apakah kita mahu menjemput budaya seperti itu berkembang dan subur di bumi kenyalang ini?

PKR tentunya ada alasan klasik dengan mengatakan itulah ‘demokrasi’ – menurut sudut pandang mereka. Namun jika itulah cermin kesuburan demokrasi, saya pasti demokrasi jenis inilah yang sangat menakutkan kita.

Sebagai rakyat biasa kita boleh bertanya pada diri dengan prinsip yang paling logika. Apakah kita akan menyanjungi budaya anarkis seperti itu dengan jiwa yang santai? Setidaknya kita akan berkata; “kita ada pilihan…”

Negeri Sarawak meskipun dihuni lebih dari 30 etnik dan sub-etnik, tapi tidak pernah terjadi suasana yang anarkis dan provokatif dalam pilihanraya. Apalagi sekadar pemilihan cabang dalam parti-parti tertentu.

Sebaliknya yang terjadi dalam Pakatan Rakyat, baik PKR atau PAS. Dalam pemilihan Parti saja sudah kecoh dengan provokasi dan amukan. Mungkin bagi mereka tidak ada Pilihanraya, yang tidak ada ‘kecederaan’. Suatu yang sangat asing bagi kita di Sarawak.

Jika PKR dengan alasan 'amukan demokrasi', parti PAS turut memiliki jargon ‘jihad’ yang sangat provokatif. manakala  DAP pula sangat cenderung dengan 'teriakan berbau hasutan' ala kanak-kanak. Maka tidak hairan setiap kali pilihanraya yang diwakili mereka, ada saja yang mengamuk atau cedera.

Anarkis, vandalisme, fitnah dan provokasi adalah bumbu perjuangan politik yang moron. Apakah kita akan menjemput mereka datang ke Sarawak, untuk mengajar kita cara menyokong atau membantah.
  .
Ini baru pemilihan cabang parti, apalagi kalau pilihanraya

Pemilihan Cabang PKR di Klang, 26/9/2010
 perwakilan membuang kertas undi di jalanraya kerana tidak puas hati
photo credit: link

Kita ada pilihan! 
Jika mereka ada reformasi, kita ada transformasi.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...