Nuff Head

24 September 2010

Konsulat Indonesia: Ramai pembantu rumah sanggup kerja di Sarawak

KUCHING: Ramai pembantu rumah warganegara Indonesia sanggup bekerja di Sarawak walaupun negara mereka melarang mereka ke negara ini, kata Konsulat Jeneral Indonesia di Kuching Rafail Walangitan.

Menurutnya negaranya tidak dapat melaksanakan larangan itu memandangkan sempadan Kalimantan dan Sarawak terlalu luas untuk dipantau.

“Selain itu mereka sentiasa datang ke sini dengan menggunakan pas lawatan sosial,” katanya kepada akhbar kumpulan The Borneo Post semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan Bernama kelmarin yang memetik Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia Muhaimi Iskandar sebagai berkata kerajaan negara itu melarang calon pembantu rumah negara itu pergi be-kerja di Malaysia sehingga kerajaan Indonesia memberi perlindungan sewajarnya kepada mereka.

Kenyataan Muhaimi itu adalah reaksi kepada kejadian terbaru membabitkan peng-aniayaan terhadap pembantu rumah Indonesia Winfaedah di Pulau Pinang pada 13 September lalu.

Selain Malaysia, dua negara lain yang turut diminta dihindari calon itu sehingga ada kepastian perlindungan terhadap mereka ialah Kuwait dan Jordan.

Menurut Rafail, terdapat jutaan warga Indonesia yang sanggup datang ke Malaysia atau negara lain sebagai pembantu rumah kerana mencari peluang-peluang pekerjaan di luar negara.

Beliau menambah larangan sama telah berkuat kuasa sejak Jun tahun lalu dan kedua-dua negara kini cuba berunding untuk menyelesaikan pelbagai isu berkaitan, antaranya gaji bulanan RM800 untuk amah seperti diminta Kerajaan Indonesia.

“Kita berharap isu ini dapat diselesaikan dalam dua tempoh dua bulan kerana kedua-dua negara sedang berusaha ke arah itu,” katanya.

Menurut beliau ketika ini, terdapat sekurang-kurangnya 25,000 hingga 30,000 pembantu rumah warganegara Indonesia bekerja di Sarawak.

“Manakala kira-kira 200,000 lagi (warga Indonesia) bekerja dalam pelbagai sektor di Sarawak seperti perladangan, kilang, pem-binaan dan perikanan,” tambahnya.

credit: borneo post

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...