Nuff Head

02 Mei 2010

Dua warga Indonesia disyaki membunuh mangsa di Ladang Lavang

Gerakan memburu dua suspek yang terlibat dalam kes pembunuhan di kawasan perladangan kelapa sawit Jalan Bintulu- Miri masih giat dijalankan oleh polis Bintulu dan memerlukan bantuan awam untuk menjejaki mereka.Ketua Polis Daerah Bintulu, Superintendan Sulaiman Abd Razak berkata, pihak polis telah mengenal pasti suspek yang terlibat dalam kes pembunuhan tersebut, yang berlaku pada 20 April lalu, sekitar jam 6.30 petang di kawasan Ladang Lavang Batu 72, Jalan Bintulu-Miri.

Katanya, dua suspek warganegara asing itu masing-masing dikenal pasti sebagai Hatta Junaidi yang memegang pasport bernombor AL 867235, berusia 26 tahun dan Uray Amrus Najirin (No. T939179) berumur 25 tahun dengan alamat terakhir keduanya ialah di rumah kongsi Ladang Lavang. Beliau berkata demikian pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Bintulu semalam.

Superintendan Sulaiman berkata, pihak polis menerima maklumat orang awam mengenai kejadian itu pada tarikh tersebut dan bergegas ke tempat kejadian serta menemui mayat seorang lelaki berketurunan Iban dalam keadaan terbaring di atas tanah yang dikelilingi oleh pokok kelapa sawit dalam kawasan ladang Lavang. “Hasil pemeriksaan mendapati mangsa dikenal pasti sebagai Mathew Nyelang Ajai, 17, yang bekerja sebagai tukang cat dengan alamat terakhirnya di Rumah Morgan, Sungai Nipa Bakong, Baram,” jelasnya.

Beliau berkata, semasa ditemui, tiada sebarang kecederaan pada tubuh mangsa, manakala barangan peribadi mangsa seperti rantai, gelang dan wang tunai berjumlah RM151 masih ada pada mangsa. “Siasatan lanjut mendapati mangsa pada petang itu minum minuman keras bersama dua rakan serumahnya (suspek) yang merupakan warganegara asing dan semasa sesi minum itu telah berlaku pergaduhan antara mereka,” jelasnya.

Katanya, dalam pergaduhan itu mangsa telah ditendang dan dihempas ke tanah oleh dua rakan serumah mangsa dan selepas itu kedua-dua rakan mangsa (suspek) terus melarikan diri dari tempat kejadian. Menurutnya, bedah siasat yang dilakukan pada 28 April lalu oleh pakar patologi forensic mendedahkan kematian mangsa disebabkan pendarahan di bahagian otak.

Beliau berkata, kes itu kini diklasifikasikan semula sebagai kes bunuh dan disiasat di bawah seksyen 302 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman gantung sampai mati.

Catatan: Saya pasti warga Malaysia sudah biasa melihat kes-kes begini, betapa arak mampu mengubah kawan menjadi lawan.

source: 1

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...