Nuff Head

15 Mac 2011

Alkitab dalam Bahasa Melayu untuk siapa?????


Kenapakah penahanan Alkitab menjadi satu isu hangat kepada Paderi di Sarawak.Dan baru baru ini pihak PR juga telah menyerang KDN berikutan penahanan tersebut. Baru Bian dengan mulut lancang juga telah melabelkan PM sebagai tidak menghormati hak kebebasan beragama.Malahan puak-pauk dari PAS juga tumpang sekaki mendesak kerajaan supaya lepaskan alkitab.

sila lihat sini

kita ada undang-undang, ikutlah undang-undang, jangan jadi seperti ayam dan itik bercakap. ini bab agama, silap haribulan boleh terkeluar aqidah dibuatnya. orang yang tinggi ilmu agamanya malah tak tinggal sembahyang pun belum tentu matinya akan masuk ke syurga. sudahlah kehidupan seharian kita didunia dipenuhi dosa dan noda.Janganlah nanti sampai di yau mil-masyar kita muflis dengan pahala. Nauuzubillah.. ingat-ingatlah akhirat...macam senikata lagu taubat..tu?.

Kalau ia pun nak alkitab di lepaskan biar lah KDN siapkan siasatan.Dimanakah letaknya sifat kesabaran yang diajar…..

Persoalan yang berlalu di fikiran ki

Apakah agenda disebalik penulisan alkitab dalam bahasa Melayu? Apakah ia akan diedarkan dikalangan orang Cina, India dan lain-lain bangsa kecuali orang Melayu? Adakah bangsa-bangsa asing yang beragama Kristian akan membaca alkitab dalam bahasa melayu? Sedangkan akhbar dan buku novel melayu berapa ramai dari puak ini yang baca?Manakala berapa ramaikah di kalangan mereka ini yang menonton drama melayu?

3 ulasan:

  1. hi there,
    undoubtly i rarely read malay novels and watch malay movie. honestly, because of its below the par quality. i hope you can suggest a good read to me. i do listen to malay music and appreciate good lyrics though.

    i have english and malay Bible. i read both. i come from a rural area in Ranau, where majority of the Dusuns can only read malay. i've been to Sri Aman, Sibu and Miri. the ibans, orang ulu also use Alkitab dalam Bahasa Malaysia. after all, its the language we learnt from school. aint it?

    BalasPadam
  2. Tak mengapalah kalau Pas berasakan ianya khusus untuk pihak tertentu tetapi tidak sensitifkah Pas terhadap kandungannya yang mungkin mengguris perasaan pihak-pihak yang lainnya?

    Lorong Tengah

    BalasPadam
  3. bangsa lain mana baca kitab dalam bahasa melayu...

    selamat datang ke era pemurtadan besar besaran

    anda anak imam belum tentu selamat

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...