Nuff Head

11 September 2012

Semangat Positif Patut Diterap Dari Kecil: Nancy Shukrie


Ibu bapa digesa untuk menerapkan semangat positif ke dalam diri anak mereka sejak kecil lagi. Mereka digalakkan untuk mencontohi atlet terjun Olimpik negara, Pandelela Rinong yang mampu bersaing dan cekal apabila berhadapan dengan peserta lain dari negara luar.

Ibu bapa juga disuruh untuk menyerap nilai-nilai murni agar anak mereka menghormati pemimpin negara dan tidak berkelakuan tidak senonoh seperti melondehkan seluar di khalayak umum. Sikap seperti ini harus dikikis demi menjamin masyarakat Malaysia yang penyayang dan prihatin.

Ibu bapa dinasihati terap semangat positif dalam diri anak-anak

Utusan Borneo 11 September 2012, Selasa


BUAT KENANGAN: Nancy (empat kanan) bersama pihak penganjur Majlis Ramah-tamah Merdeka Raya di Simunjan kelmarin.

SIMUNJAN: Ahli Parlimen Batang Sadong Nancy Shukrie menasihati golongan ibu bapa agar menerapkan semangat positif dalam diri anak-anak ketika masih muda supaya mampu bersaing serta berdaya maju pada masa akan datang.

Menurutnya, sebagai contoh semangat positif ini boleh dilihat pada diri Pandelela Rinong yang telah mempamerkan semangat juang tinggi ketika temasya Sukan Olimpik 2012 di London, baru-baru ini.

Ibu bapa boleh menjadikan Pandelela sebagai salah satu contoh untuk mendidik anak masing-masing agar sentiasa bersemangat positif dalam menghadapi apa jua cabaran mendatang, ujarnya.

“Saya yakin semangat positif yang diterap dalam diri anak-anak sejak dari kecil akan membolehkan mereka muncul sebagai individu berkebolehan dan berdaya saing pada suatu hari nanti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Ramah-tamah Merdeka Raya anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Parlimen Batang Sadong di Simunjan kelmarin.

Selain itu Nancy juga berharap ibu bapa mendidik anak-anak untuk menjadi insan yang tahu menghargai jasa pemimpin dan kerajaan dalam memajukan hidup mereka suatu nanti.

“Saya berharap ibu bapa dan KEMAS dapat melahirkan generasi muda yang berhemah tinggi serta berbudi bahasa demi kebaikan pembangunan negara pada masa akan datang,” katanya.

Turut hadir pada majlis itu Pengerusi Tetap Tabika KEMAS Simunjan Hamlet Jolly dan 200 tetamu yang terdiri daripada para ketua kaum sekitar Simunjan.

- Posted using BlogPress from my New iPad

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...